Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, December 31, 2011

TINTA MUHASABAH

TINTA MUHASABAH – buang yang keruh ambil yang jernih


As Salamu’Alaykum wa Rahmatullahi wa Barakaatuh


Dengan mengharapkan bimbingan taufik dan hidayah dari Allah Rabbul ‘Alamin saya memulakan bicara. Harapan saya amat tinggi menggunung agar paparan dan perkongsian saya ini di bawah panduan Illahi jua.


Dalam kita menghadapi sebarang isu-isu dalaman Jemaah, kita dituntut bersabar dan “hazar” berhati-hati daripada terperangkap dengan agenda musuh. Musuh yang mana satu?


Kita diajar oleh Allah SWT supaya berlindung kepadaNya daripada musuh kita itu. Musuh yang Allah sendiri isytiharkan kepada kita iaitu SYAITAN.


FirmanNya pada surah Yusuf : ayat 5 yang bermaksud:


“…Sesungguhnya syaitan adalah musuh yang nyata (bagi manusia).”


Allah menegaskan lagi pada surah Yaasin : ayat 60 yang bermaksud;


" Bukankah Aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak Adam supaya kamu jangan menyembah (mengikut jejak langkah) syaitan? Sesungguhnya ia musuh kamu yang nyata!"


Seringkali kita ulangi kalimah ini yang bermaksud:


aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam


Kita selalu juga terlupa bahawa dalam diri kita ada lagi satu musuh yang tersembunyi yang seringkali membisik dan memujuk rayu kita.


FirmanNya lagi pada surah Yusuf ; ayat 53 yang bermaksud :


“…Sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu).”


Tuan-Puan, saudara dan saudari para pengunjung budiman diharapkan jika ada pandangan-pandangan, saranan dan cadangan bagi memupuk iman serta mengukuhkan silatur-rahim dalam Jemaah, silalah berlumba-lumba memberi respon ikhlas semata-mata untuk Islam kerana Allah jua.


FirmanNya lagi pada surah al-Baqarah : ayat 148 yang bermaksud:


“…Dan setiap umat mempunyai kiblat yang dia menghadap kepadanya; maka berlumba-lumbalah kamu dalam kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu semuanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.”


FirmanNya selanjutnya pada surah al-‘Alaq : ayat 1-5 yang bermaksud:


Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan (sekelian makhluk). Dia menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah dengan nama Tuhanmu yang Maha Mulia yang mengajarkan (manusia) dengan pena. Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.”


Berilah respon anda di atas semangat pepatah orang-orang tua “beringat-ingat sebelum kena” juga mengikuti teladan RasulNya. Tinta pena anda akan menjadi saksi kepada kebenaran di akhirat kelak.


FirmanNya lagi pada surah al-Qalam : ayat 1-4 yang bermaksud:


“Nun, demi pena dan apa yang mereka tuliskan. Dengan kurnia Tuhanmu engkau (wahai Muhammad) bukanlah orang gila. Dan sesungguhnya engkau pasti mendapat pahala yang besar yang tidak putus-putusnya. Dan sesungguhnya engkau benar-benar berbudi pekerti yang luhur.”


Justeru itu sebarang respon yang datang ikhlas dari hati yang penuh iman akan terang benderang dengan kebenaran bagai bulan purnama yang menerangi alam dengan cahaya lembutnya.


Salam jihad. Moga kita sentiasa mendapat taufik dan hidayah dari Nya jua. Amin.


“ Sirru ‘ala barakatillah ”



1 comment:

Jundullah said...

Sesungguhnya orang2 mukmin itu bersaudara, maka damaikanlah diantara mereka tersebut....

Damai hati kami apabila melihat, bekas pimpinan kami tetapi masih tetap sebagai tentera Allah bersama kami, jika mereka silap sesungguhnya semua kita pernah tersilap....

mudah2an tiada lagi suara yang menjolok supaya mereka keluar daripada PAS...

Insaflah bahawa kita semua tentera Allah, yang berjuang kerana Allah. Bukan kerana sesiapa dan untuk apa-apa...