Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Tuesday, May 12, 2009

KEMPEN PEMBEBASAN TAHANAN ISA




KENYATAAN AKHBAR
KEMPEN PEMBEBASAN TAHANAN ISA, MAT SHAH SATRAY, HENTIKAN KEZALIMAN,
BEBASKAN TAHANAN 8 TAHUN ISA

Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) mengalu-alukan pembebasan 13 tahanan ISA, termasuk 3 tahanan HINDRAF dimana salah seorang dari mereka, iaitu M. Manoharan adalah ADUN Kota Alam Shah, Selangor. Pembebasan mereka sebaik-baiknya dibuat lebih awal lagi, ataupun sepatutnya tiada langsung penahanan tanpa bicara. Jika kerajaan menuduh mereka bersalah melakukan perkara-perkara yang akan mengancam keselamatan Negara, bawa sahaja mereka ke muka pengadilan di mahkamah terbuka.

DMPP bersama-sama bersimpati dengan semua keluarga tahanan yang telah dibebaskan, disamping berita gembira ini pada para keluarga, kami juga kesal kerana sebenarnya tidaklah bebas sepenuhnya tanpa syarat. Mereka masih lagi dikenakan perintah “tahanan dalam rumah” di bawah Restricted Residence Act (1933), dimana jika terdapat apa yang disifatkan sebagai pelanggaran syarat-syarat pembebasan, mereka menghadapi risiko di tahan semula di bawah ISA yang zalim itu.

DMPP juga kesal mengapa masih ada lagi mereka yang ditahan seterusnya di atas tuduhan melakukan kesalahan yang sama, iaitu apa yang dilabel sebagai “Jemaah Islamiah” – JI. Sesungguhnya ini adalah satu tindakan kejam pembebasan terpilih di atas dasar politik. Masihkah tidak puas-puas kerajaan melakukan kezaliman terhadap keluarga mereka?

DMPP dengan tegasnya menggesa kerajaan agar membebaskan segera tahanan 8 tahun ISA, iaitu Mat Shah Mohd Satray dan dua lagi, Dr Abdullah Daud dan Shamsuddin Sulaiman, serta semua tahanan yag masih lagi merengkok di Pusat Tahanan Kamunting yang kini lebih dikenali sebagai “Guantanamo Malaysia”.

Sesungguhnya kerajaan tidak ada alas an yang munasabah dan kepentingan moral (moral ground) untuk menahan mereka lebih lama serta menzalimi para keluarga mereka lagi. Tidak cukupkah tempoh 8 tahun untuk mengumpulkan bukti dan menghadapkan mereka ke mahkamah terbuka, jika kerajaan benar-benar yakin mereka melakukan kesalahan.

DMPP juga akan bersama-sama dengan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menggerakkan kempen pembebasan tahanan 8 tahun ISA di dalam negeri mahupun di peringkat antarabangsa.

DMPP menyeru kepada seluruh rakyat yang prihatin dan menentang kezaliman agar bersama-sama kami menjayakan kempen ini.

BEBASKAN SEMUA TAHANAN TANPA BICARA ISA.
BAWA MEREKA KE MAHKAMAH TERBUKA,
JIKA KERAJAAN YAKIN MEREKA BERSALAH.
BERIKAN PELUANG MEREKA MEMBELA DIRI.
MANSUHKAN ISA DAN TUTUP KEM “GUANTAMO MALAYSIA"

NURIDAH MOHD SALLEH
KETUA DEWAN MUSLIMAT PAS PUSAT
9 MEI 2009


No comments: