Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, May 12, 2010

KEMELUT GEJALA MUNGKAR PADA
KEHIDUPAN YANG MENGABAIKAN “DEEN” ISLAM


Penyakit sosial masyarakat negara kita semakin menjadi-jadi setiap hari. Membaca akhbar-akhbar harian menjadikan jiwa kita resah dan menyesakkan dada. Kesal, geram, marah, takut, terharu dan pelik bersarang di dada dan minda. Manakan tidak, setiap hari kita dihidangkan dengan peristiwa-peristiwa ngeri lagi memilukan.

Bayi yang baru lahir, masih tidak tahu apa-apa pun mati tergolek dibuang sesuka hati. Pembunuhan samada sesama keluarga ataupun orang lain berlaku saban hari dan dipaparkan di dada-dada akhbar. Kejadian lari dari rumah, rogol dan berzina sudah jadi seakan-akan lumrah. Belum lagi disebut tentang gejala jenayah seperti rompak, politik, rasuah, pelacuran dan lain-lain. Akhbar-akhbar arus perdana tanpa segan silu berlumba-lumba memaparkan serta mensensasikannya seolah-olah bahan pelaris bagi meningkatkan jualan mereka.

Apakah semua gejala mungkar ini akan menjadi fenomena biasa bagi masyarakat kita? Adakah ini harga yang harus dibayar oleh kita untuk mendapat status negara maju menjelang tahun 2020? Kenapakah parahnya nilai-nilai hidup masyarakat kita kini? Apakah tiada ubat yang mujarab bagi mengubati penyakit masyarakat kita yang kronik kini? Apakah ini tanda-tanda dunia akhir zaman? Terlalu banyak persoalan tanpa jawapan yang akan berlegar diminda kita.

Sebenarnya kita tidak perlu teraba-raba bagai sibuta kehilangan tongkatnya dalam mencari jawapan terhadap kemelut ini. Sesungguhnya Islam yang merupakan rahmat dari Allah s.w.t yang diturunkan sebagai “ad-Deen – a way of life” satu pakej lengkap tatacara kehidupan sejahtera dapat merawat kemelut ini dan mencabut penyakit sosial ini sehingga ke akar umbinya. Pakej istimewa ini datang terus dari Allah s.w.t. Maha Pencipta yang menciptakan manusia ini sendiri. Justeru itu sudah pasti Allah s.w.t Maha Mengetahui dapat memberikan apa-apa tatacara yang sesuai dan terbaik untuk makhluk ciptaanNya. FirmanNya pada surah al-Maidah : ayat 3, yang bemaksud:

“ ……. Pada hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu “deen”- agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redhakan Islam itu sebagai “deen” – agama bagi kamu.”

Kesimpulan daripada ayat tersebut kita dapati jelas bahawa hanya dengan “ad-Deen” Islam saja manusia dapat mengecapi kesejahteraan kehidupan di dunia ini dan mendapat kesejahteraan di akhirat. Ia juga menegaskan bahawa hanya dengan kembali kita kepada fitrah kewujudan kita ataupun “back to basic” saja manusia akan dapat mengatasi segala gejala yang akan mengganggu-gugat kesejahteraan kehidupan serta kewujudannya.

Oleh itu bagi merealisasikan kehidupan duniawi yang sejahtera dan diredhai Allah s.w.t, semua pihak mestilah menjalankan amanah masing-masing sebagaimana yang telah diperintahkan oleh Allah s.w.t. Ketentuan dan perintah Allah s.w.t ini boleh kita selusuri menerusi ayat-ayat al-Quran dan contoh teladan yang telah ditunjukkan oleh baginda Rasulullah s.a.w serta segala kepatuhan dan tindak-tanduk para sahabat yang mendapat hidayah dan taufik dari Allah s.w.t.
Amanah ataupun usaha-usaha tersebut mestilah dilakukan oleh semua pihak yang terlibat seperti berikut:

1. Ibu bapa dan keluarga.

Peranan ibu bapa dan keluarga (datuk,nenek dan adik-beradk) dalam mendidik dan membentuk anak-anak amatlah besar dan berat. Ibu bapa mestilah menginsafi dan menanamkan kesedaran dalam diri keluarga masing-masing bahawa kehidupan duniawi ini tidak lain tidak bukan hanyalah untuk menyempurnakan pengabdian kepada Allah s.w.t. Kenyataan ini dijelaskan oleh Allah s.w.t didalam firmanNya pada surah az-Zariyat: ayat 56 yang bermaksud:

“ Dan (ingatlah) tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah (mentaati) dan beribadah kepadaKu.”

Sebagai makhluk ciptaan Allah s.w.t ibu bapa dan keluarga mestilah memahami dan menghayati maksud ayat tersebut. Dari kefahaman dan ketaatan tersebut maka lahirlah ibu bapa yang akan mengurus-atur kehidupan rumahtangga mengikut acuan Allah s.w.t. Perlu disedari bahawa kehidupan dalam rumahtangga merupakan perkara asas terhadap pembentukan syaksiyah individu. Sabda Rasulullah s.a.w yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari, daripada Abu Hurairah r.a. bermaksud:

“ Setiap anak dilahirkan atas fitrah (suci bersih). Maka kedua ibu bapanyalah yang meyahudikan atau menasranikan atau memajusikannya.”

Keperluan mendidik anak-anak dan menjaga keluarga dalam Islam bukanlah sekadar menyediakan makan minum dan segala tuntutan kehidupan secara fizikal dan duniawi semata-mata. Tetapi ia lebih dari itu seperti yang ditegaskan oleh Allah s.w.t di dalam firmanNya pada surah at-Taharim: ayat 6, bermaksud:

“ Wahai orang-orang yang beriman, jagalah diri kamu dan kaum keluarga kamu daripada azab neraka yang bahan bakarnya terdiri daripada manusia dan batu-bata (berhala).”

Justeru itu asas pembinaan rumahtangga dalam Islam adalah untuk menyelamatkan dan mensejahterakan kehidupan manusia di dunia dan akhirat. Sebenarnya sudah menjadi kenyataan seawal pembangunan kehidupan manusia bahawa keluarga yang sejahtera dan kukuh akan melahirkan masyarakat dan negara yang aman damai, makmur dan stabil. Namun jika berleluasanya institusi keluarga berantakan dan hanyut, maka masyarakat dan negara juga akan sama kucar-kacir.

Oleh itu bagi sesebuah keluarga, kewajipan berikut mestilah diberikan penekanan sebagai satu kemestian. Dengan ini individu-individu yang lahir daripada keluarga tersebut tidaklah menjadi penyumbang kepada kebejatan sosial dan keruntuhan akhlak ummah. Kewajipan tersebut ialah:

i. Mendahulukan asas pendidikan agama yang sempurna dalam mengasuh keluarga. Ahli-ahli keluarga mestilah hidup dan membesar dalam suasana beragama dengan mematuhi segala perintah Allah s.w.t serta menghayati nilai-nilai yang luhur.

ii. Menjadikan ibu bapa sebagai contoh teladan kepada anak-anak dalam segala sikap terpuji seperti taat beragama, berkasih-sayang, hormat menghormati, berlemah-lembut, sabar, rajin, menjaga kebersihan dan sebagainya.

iii. Menyediakan keperluan asas hidup secukupnya atau sekadar temampu. Ibu bapa mestilah cuba menyediakan keinginan anak-anaknya yang tidak melampau dari sudut agama.

iv. Mengamalkan sikap terbuka dalam berdepan dengan kesalahan anak-anak agar perasaan mereka tidak disakiti. Jadikan ibu bapa tempat anak-anak mengadu dan merasa selesa untuk berbincang serta mendengar permasalahan mereka.

2. Kerajaan atau pemerintah.

Kerajaan atau pemerintah adalah merupakan institusi yang sangat penting dalam Islam. Soal-soal pemerintahan dalam Islam tidak dilihat dengan sebelah mata saja. Malah kepentingan pemerintahan dalam melaksanakan tuntutan Islam menjadi keutamaan dalam mendapat dan membina keluarga serta masyarakat yang sejahtera. Hal ini adalah jelas kerana kerajaan atau pemerintah adalah jalan untuk mencapai keredhaan Allah s.w.t.

Sebenarnya dalam Islam, kerajaan atau pemerintah hanyalah pelaksana dan wakil yang diberi amanah dan tanggungjawab oleh Allah s.w.t serta diberi kuasa oleh rakyat. Ianya tidak berkuasa untuk mengadakan peraturan dan undang-undang yang bercanggah dan tidak diizinkan oleh Allah s.w.t. Tiada mana-mana raja atau pemerintah yang dapat mengatasi undang-undang dan ketentuan Allah s.w.t. Mereka juga tidak boleh diberikan ketaatan mutlak. Kewajipan taat kepada mereka hanya apabila mereka juga taat kepada Allah s.w.t. Ketegasan ini dijelaskan oleh Allah s.w.t pada firmanNya dalam surah an-Nisa: ayat 58-59 yang bermaksud:

“ Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menunaikan amanah kepada orang yang berhak kepadanya, dan menyuruh kamu melaksanakan hukum dengan adil sesama manusia. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”

“ Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kepada Allah dan kepada Rasul dan kepada pemimpin dikalangan kamu. Maka jika sekiranya kamu bertelingkah dalam sesuatu perkara kembalilah kepada Allah (al-Quran) dan Rasul (as-Sunnah) jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat, yang demikian itu lebih baik untukmu dan lebih elok pula kesudahannya.”

Pemerintah bertanggungjawab menegakkan dan melaksanakan hukum Allah s.w.t. Mereka mesti menyelesaikan masalah berpandukan pada hukum Allah dengan seadil-adilnya dan menggunakan bidangkuasa yang diamanahkan kepadanya. Islam meletakkan martabat yang tinggi terhadap pemerintah yang adil. Juga antara jihad yang dituntut adalah berkata benar dan menegur pemerintah yang zalim.

Oleh itu dalam menangani gejala penyakit sosial masyarakat kini, kita menuntut kerajaan Malaysia yang diterajui oleh UMNO-BN mengambil secara serius garis panduan dan tuntutan Islam serta menerima pakai strategi bagaimana Islam memberikan jalan keluar kepada permasalahan itu. Yakinlah bahawa Islam yang datang dari Allah itu adalah suatu “ad-Deen” - iaitu satu pakej istimewa yang serba lengkap mengenai tatacara kehidupan yang sejahtera di dunia dan di akhirat yang dijamin oleh Allah s.w.t.

Mereka mestilah mempunyai keyakinan yang teguh terhadap “ad-Deen” Islam dan ada keazaman politik - “political will” untuk merancang dan melaksanakan suatu program pendidikan secara komprehensif yang mencakupi kesemua sektor kehidupan bermasyarakat dengan strategi yang berpandukan kepada garis panduan Islam. Strategi yang disesuaikan daripada contoh teladan Rasulullah s.a.w dalam menangani gejala mungkar dengan mengutamakan tindakan pencegahan. Antaranya ialah:

i. Mengemaskinikan sistem pendidikan.

Sistem pendidikan negara kita telah banyak diperkata dan diperdebatkan dari sudut pandangan Islam telah gagal membentuk generasi warganegara dan masyarakat yang berbudi luhur dan berhemah tinggi. Ianya juga menecewakan kita dalam membentuk jatidiri dan peribadi yang dapat bertahan daripada serangan gejala keruntuhan akhlak dan masyarakat yang berintegriti. Ianya rapuh mudah terpengaruh dengan budaya hidonisme yang meruntun hawa nafsu. Ianya terlalu fokus terhadap pencapaian untuk menyediakan dan melatih tenaga kerja untuk industri dan mengabaikan keperluan ilmu dan pendidikan Islam yang menyeluruh. Kesimpulannya sistem sekular yang memisahkan tuntutan kehidupan dengan keperluan beragama.

ii. Melaksanakan kempen-kempen ibadah.

Tanggungjawab kerajaan dalam menggalak dan membimbing rakyatnya untuk menghayati dan istiqamah dalam beribadat terhadap Allah s.w.t adalah sangat besar dan penting sekali. Pemerintah harus sedar dan insaf bahawa konsep beribadah dalam Islam adalah luas tidak tertumpu pada tuntutan khususiyah seperti solat, puasa, berzakat, menunaikan haji ataupun fardhu ‘ain saja. Malah ketaatan kepada pemerintah yang adil yang melaksanakan perintah Allah s.w.t juga adalah satu ibadah dan mendapat pahala.

Sebagai contoh baginda Rasulullah s.a.w sendiri mengimamkan solat dan diikuti oleh Khulafah ar-Rasyidin, Amirul mukminin dan pemerintah Islam kemudiannya. Kita mesti sedar bahawa kejadian manusia pada fitrahnya adalah suatu makhluk bermasyarakat yang mengikut dan meniru pemerintahnya (ketua – imam). Justeru itu Allah s.w.t menurunkan nabi dan rasul sebagai “uswatun hasanah” – contoh teladan untuk diikuti ataupun lebih difahami sebagai “idola” atau “ikon” masa kini. Sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari bermaksud:

“Rakyat itu menganut (mengikut/meniru) “deen” (a way of life) – agama pemerintahnya (imam-ketua)”

Malah salah satu peribahasa Cina yang memberikan gambaran yang sama menegaskan bahawa ikan apabila kepalanya sudah busuk seluruh ikan itu sudah busuk juga dan tidak berguna lagi. Justeru itu contoh teladan pemimpin yang tidak rasuah akan diikuti oleh rakyatnya. Bagaimana hendak menghapuskan rasuah kalau orang yang diamanahkan untuk membentras gejala itu sendiri melakukan rasuah?

Sehubungan itu juga semua bentuk ibadah dalam Islam adalah bertujuan melatih dan mendidik jiwa insan supaya mengenali dirinya sendiri sebagai hamba Allah, berbaik-baik dan rukun damai sesama insan dan tidak boleh menginayai dan menzalimi sesama insan walaupun terhadap dirinya sendiri. Sifat-sifat ini akan menjamin kewujudan masyarakat yang harmoni dan sebuah negara yang aman dan makmur.

Ibadah solat lima waktu misalnya, adalah merupakan suatu kewajipan yang mesti ditunaikan kerana jaminan dari Allah s.w.t ianya akan menghalang seseorang itu daripada melakukan perbuatan yang keji, kotor dan jahat. Firman Allah s.w.t dalam al-Quran pada surah al-Ankabut ayat : 45, bermaksud:

“Sesungguhnya sembahyang itu menghalang daripada perbuatan keji dan mungkar.”

Manakala ibadah puasa pula disifatkan oleh Rasulullah s.a.w sebagai satu perisai (pendinding) daripada kejahatan. Oleh itu apabila seseorang itu benar-benar berpuasa akan berkuranganlah tenaganya kerana berlapar dan terpaksa mengawal nafsunya agar tidak membatalkan puasanya. Juga ianya akan menimbulkan rasa simpati terhadap orang yang miskin dan kelaparan.

Oleh itu kerajaan haruslah menjalankan kempen-kempen ibadah mengajak rakyatnya bersama-sama melaksanakan amal makruf dan menghindari kemungkaran. Natijahnya dari usaha-usaha dan kempen-kempen ini akan dapat merapatkan silatur-rahim antara pemimpin dan rakyat. Mereka juga akhirnya akan mentaati dan menyayangi pemerintahnya.

iii. Merangsang dan memberikan insentif kepada badan-badan amal dan dakwah serta NGO kebajikan.

Badan-badan amal dan dakwah serta NGO kebajikan berperanan besar membantu kerajaan menjaga dan menangani permasalahan rakyatnya. Pemerintah mestilah memberikan galakkan dan insentif bagi membantu badan-badan ini berjalan dengan teratur dan efektif.

Pembentukan masyarakat yang luhur dan sejahtera juga dapat dijayakan dengan badan-badan ini bertindak sebagai pihak yang menasihati dan menegur pemerintah dan rakyatnya ke arah melakukan islah-reformasi untuk mencapai kebaikan untuk semua. Firman Allah s.w.t dalam al-Quran pada surah Ali-Imran ayat: 104 bermaksud;

“Dan hendaklah ada di antara kamu satu umat yang menyeru kepada kebajikan dan menyuruh berbuat makruf dan mencegah dari perbuatan mungkar. Mereka itulah orang-orang yang beroleh kejayaan.”

iv. Pelaksanaan undang-undang jenayah Islam.

Kerajaan BN yang diterajui oleh UMNO sekarang hendaklah memahami dan meyakini bahawa undang-undang dan peraturan yang termaktub didalam al-Quran dan telah dilaksanakan oleh baginda Rasullulah s.a.w serta para Khulafah ar-Rasyidin bukanlah hanya sesuatu peristiwa lalu dalam lipatan sejarah. Ia bukanlah sesuatu memori dan penceritaan yang perlu diingati berulang-ulang seolah-olah satu penglipur-lara atau puisi nasihat, tetapi satu ketentuan Allah s.w.t yang perlu dilaksanakan. Firman Allah s.w.t didalam al-Quran pada surah al-Maidah ayat: 47 dan 48, bermaksud:

“Dan hendaklah ahli-ahli kitab Injil menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah di dalamnya; dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.”

“Dan kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) kitab (al-Quran) dengan membawa kebenaran, untuk mengesahkan benarnya kitab-kitab suci yang telah diturunkan sebelumnya dan untuk memelihara serta mengawasinya. Maka jalankanlah hukum di antara mereka itu dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah (kepadamu), dan janganlah engkau mengikut hawa nafsu mereka (dengan menyeleweng) dari apa yang telah datang kepadamu dari kebenaran. Bagi tiap-tiap umat yang ada di antara kamu, kami jadikan (tetapkan) suatu Syariat dan jalan agama (yang wajib diikuti oleh masing-masing)…….”

Sebenarnya jika kita insafi dan halusi hukuman-hukum yang Allah perintahkan di dalam al-Quran yang dikenakan kepada pesalah-pesalah, ianya lebih bersifat pencegahan dan pemulihan (preventive and reformative). Jelasnya hukuman tersebut untuk beberapa tujuan seperti berikut:

a. Melindungi masyarakat daripada perlakuan jahat.
b. Memberikan pengajaran dan peluang kedua (second chance) kepada pesalah supaya tidak mengulangi perbuatan jahatnya.
c. Memberikan keinsafan kepada pesalah dan pencegah (preventive) kepada sesiapa yang berminat untuk melakukannya.
d. Memberikan pembalasan ke atas perbuatan jahat pesalah dan membela orang yang telah teraniaya.
e. Menjadi satu tindakan pembetulan dan pemulihan (reformative) kepada penjenayah agar pulang ke pangkal jalan.

v. Mewujudkan kemudahan bagi memenuhi waktu senggang.

Pemerintah juga perlu melaksanakan program dan menyediakan prasarana kemudahan riadah dan sukan terutama bagi para belia agar masa senggang mereka tidak ditumpukan kepada perkara-perkara yang negatif. Aktiviti-aktiviti sihat perlu digalakkan serta diberikan insentif supaya rakyatnya terlibat dengan kerja-kerja sukarelawan, koperasi, gotong-royong agar mereka berpeluang memenuhi masa lapang secara produktif.

Rakyat hendaklah diberi peluang untuk menubuhkan badan-badan sukan, sukarelawan, akademik, penyelidikan, koperasi dan lain-lain serta dipantau dan diselaraskan oleh kerajaan supaya tiada pertindihan yang merugikan serta diambil kesempatan oleh anasir-anasir yang mempunyai agenda jahat mereka.

3. Peranan media masa.

Pengaruh media masa kini terhadap masyarakat sangat besar dan penting. Media masa merangkumi media cetak, letronik dan cyber seharusnya dapat membantu kerajaan memberikan penerangan yang benar dan jelas terhadap sesuatu isu bukan mengelirukan dan menggalakkan masyarakat kepada perbuatan mungkar. Kecenderungan masyarakat terutama golongan muda beralih kepada media alternatif atau media baru adalah kerana kegagalan media arus perdana menangani isu-isu dengan baik. Media arus perdana dilihat terlalu bertindak menjadi alat propaganda pemerintah. Mereka bertindak rakus menutup rapat teguran dan pandangan kedua atau bersifat tidak demokratik.

Mengikut G. Jauch dalam rencananya, media masa bukan penyebab kepada jenayah ataupun seseorang itu berkelakuan liar, tetapi ia bergantung kepada personaliti dan persekitaran yang mempengaruhi pesalah. Media masa seharusnya dapat membantu mengurangkan kadar jenayah. Disamping membantu polis mengesan jenayah dalam menjalankan penyiasatan. Oleh itu amat penting media masa berperanan mencegah jenayah daripada terlalu tertumpu kepada hiburan yang melekakan.

4. Peranan masyarakat.

Rakyat atau masyarakat hendaklah mempunyai komitmen yang tinggi untuk memelihara keharmonian dengan penyertaan dan penglibatan yang serius terhadap pelaksanaan amar maruf dan mencegah kemungkaran. Dalam amalan demokrasi rakyat juga diberikan hak untuk memilih pemerintah yang mereka sukai. Rakyat perlulah berhati-hati melaksanakan amanah ini kerana kesilapan memilih pemimpin akan membawa bencana yang amat sukar untuk dipulihkan kemudian.

Rakyat juga perlu prihatin terhadap keadaan sekitar dan tidak berdiam diri jika melihat kemungkaran berlaku hanya mengharapkan kerajaan saja untuk bertindak. Sebenarnya masyarakat yang pasif juga bertanggungjawab terhadap gejala kemungkaran daripada hanya menunding jari menyalahkan kerajaan saja. Kerajaan juga hendaklah menghormati dan menghargai suara-suara dan pandangan kedua masyarakat. Saranan dan pengalaman mereka yang berada di lapangan adalah amat penting bagi membantu kerajaan merancang dan melaksanakan sebarang kerja-kerja pembaikan dan pemulihan. Zaman cogankata “government know best” – kerajaan lebih mengetahui, sudah berlalu dan tidak relevan lagi. Oleh itu sebuah kerajaan yang adil sekarang dilihat dan dinilai kepada tindak-tanduk mereka yang mendengar dan menghargai pandangan dan keperluan rakyatnya

Kesimpulan

Sesungguhnya pembentukan sesebuah negara yang aman dan makmur yang melaksanakan kewajipan amar makruf serta mencegah kemungkaran memerlukan semua pihak terlibat berkerjasama menjayakannya. Pembentukan akhlak yang mulia dan rasa hormat menghormati serta bersangka baik – husnul zan, sesama masyarakat dan pemerintah adalah asas penting dalam usaha Malaysia melangkah menjadi negara maju di abad ke-21 ini.

Tanpa nilai-nilai akhlak terpuji yang diredhai Allah s.w.t individu-individu yang tidak berintegriti ini akan membentuk masyarakat yang pincang. Masyarakat yang pincang bukan saja merosakkan pembangunan yang sudah sedia ada malah akan mengagalkan semua usaha ke arah matlamat melahirkan sebuah negara maju lagi cemerlang. Cita-cita murni itu hanya akan jadi “angan-angan Mat Jenin” saja.

Nuridah Mohd Salleh.
Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat.
Taman Melewar, 9hb April 2010.

No comments: