PENGORBANAN DALAM PERJUANGAN
Muqaddimah
Perjuangan
menegakkan Islam secara syumul di dalam diri, keluarga, masyarakat, negara dan
dunia amnya adalah merupakan sesuatu kerja yang tidak mudah lagi mengambil masa
yang panjang seperti firman Allah s.w.t dalam surah at-Taubah : ayat 42;
“Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu
yang berfaedah dan mudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak
begitu jauh) nescaya mereka akan mengikutimu, tetapi tempat yang hendak dituju
itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dan berkata :
Sesungguhnya kalau kami sanggup tentulah kami akan pergi bersamamu. (Dengan
sumpah dusta itu) Mereka membinasakan diri mereka sendiri sedang Allah
mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta.”
Perjuangan
ini menuntut penganut-penganut dan pencinta-pencintanya kepada kesungguhan dan
pengorbanan. Oleh itu kefahaman tentang konsep pengorbanan sebenar dan
keperluannya mestilah difahami oleh petugas-petugas perjuangan Islam ini.
Pengertian pengorbanan
Pengorbanan
berasal daripada perkataan korban. Menurut Kamus Dewan antara lain ia
bermaksud; pemberian iaitu kesanggupan melakukan atau menanggung sesuatu
sebagai tanda kebaktian, kasih dan lain-lain.
Pengorbanan
itu juga memberi maksud perihal mengorbankan segala yang punya seperti jiwa
raga, harta benda, masa, kehidupan dan segalanya untuk tujuan mencapai sesuatu
matlamat. Dalam teori ekonomi disebut
sebagai “kos melepas” untuk mendapatkan marginal sesuatu yang optimum.
Dalam
Bahasa Arab ia disebut “qurban” iaitu dari kata dasar “qarraba”
yang bermaksud mendekatkan. Maka dari sudut istilah ia membawa maksud; segala
bentuk daya usaha yang membawa diri seseorang mendekatkkan dirinya kepada Allah
SWT.
Dari
sudut fikrah harakiyyah, pengorbanan juga disebut “tadhiyyah”. Ia mengandungi makna yang luas merangkumi
pengorbanan maddiyah, maliyyah, fikriyyah, nafsiyyah dan jasadiyyah. Penggunaan
istilah ini telah dimasyhurkan oleh asy-Syahid Hasan al-Banna. Beliau telah
meletakkan tadhiyyah sebagai rukun kelima dalam membina 10 rukun baiah bagi
pembentukan keperibadian anggota Jemaah. Natijahnya terbentuk baitul muslim,
mujtama’ muslim dan daulah Islamiyyah. Justeru itu ia menjadi pra syarat yang
mesti dihayati oleh petugas-petugas perjuangan Islam.
Realiti kehidupan duniawi
Menegakkan
Islam atau melaksanakan amal makruf nahi mungkar ini adalah usaha dan kerja
yang bertentangan dengan hawa nafsu manusia dan kehendak syaitan laknatullah. Tuntutan
hawa nafsu dan bisikan syaitan memang suka kepada kejahatan dan mengajak
manusia terjerumus ke dalam lembah kemaksiatan.
Firman
Allah s.w.t dalam surah Yusuf : ayat 53;
Maksudnya;
“ ….sesungguhnya nafsu manusia itu sangat mendorong melakukan kejahatan
kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah
mereka daripada hasutan nafsu itu) Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi
Maha Mengasihani.”
FirmanNya
lagi dalam surah Faatir : ayat 6;
Maksudnya;
“Sesungguhnya syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh
(yang mesti dijauhi tipu dayanya) sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya
agar mereka menjadi penghuni api neraka yang menyala-nyala (menjulang-julang).”
Angkara nafsu dan syaitan
Akibat
daripada angkara nafsu dan syaitan menjadikan manusia lebih menyukai kehidupan duniawi,
lalai dan leka serta mementingkan diri sendiri. Namun Allah SWT tidak menyukai
cara hidup begini dan mengancam dengan amaranNya dalam surah at-Taubah : ayat
24;
“Katakanlah (wahai Muhammad):Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak
kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau pasangan) kamu, dan
kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu
bimbang akan rugi, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, menjadi
perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan
(daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan
keputusanNya (azab seksa); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada
orang-orang yang fasik (derhaka).”
Seterusnya
Allah SWT menegaskan bahawa kehidupan dunia hanyalah mainan dan sia-sia saja
seperti firmanNya dalam surah al-Ankabut : ayat 64;
“Dan (ingatlah bahawa)
kehidupan dunia ini (meliputi segala kesenangan dan kemewahannya, jika
dinilaikan dengan kehidupan akhirat) tidak lain hanyalah ibarat hiburan dan
permainan; dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan yang
sebenar-benarnya; kalaulah mereka mengetahui (hakikat ini tentulah mereka tidak
akan melupakan hari Akhirat)”.
Pengorbanan yang dituntut
Justeru
itu kita perlu berjuang melaksanakan perintah Allah, demi mencapai
keredhaanNya. Perjuangan itu pula memerlukan pengorbanan. Pengorbanan yang
menjurus kepada melaksanakan perintah Illahi bagi menjamin diri dan jiwa raga
mencapai keredhaanNya.
Firman
Allah s.w.t dalam surah at-Taubah : ayat 111;
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah; maka (diantara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian itu) sebagai janji yang benar di dalam (kitab-kitab) Taurat dan Injil serta al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya selain daripada Allah? Oleh itu bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan ketahuilah bahawa jual-beli itu ialah kemenangan yang besar.”
Allah
SWT juga menyifatkan bahawa orang-orang yang mati mengorbankan dirinya untuk
perjuangan pada jalan Allah itu, sebagai suatu kematian yamg amat mulia.
FirmanNya dalam surah Ali Imran : ayat 169 -171;
169.Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh
(yang gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (Mereka tidak mati) bahkan
mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat
rezeki;
170.(Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati
Syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan
berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang
berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai
kepada mereka, (Iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang
tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
171.Mereka bergembira dengan balasan nikmat dari Allah dan limpah
kurniaNya; dan (ingatlah), bahawa Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang
yang beriman.
Maka
dapatlah disimpulkan bahawa para petugas Islam mestilah bersedia untuk
berkorban di dalam perkara berikut:
ii. al-amwal : Harta benda (Sanggup mengeluarkan zakat, bersedeqah, hidup sederhana, mengeluarkan belanja untuk kegunaan Jemaah, melakukan kebajikan kepada yang memerlukan).
Kedudukan pengorbanan dalam Islam
1. Perintah Allah SWT
Pengorbanan
yang dilaksanakan dalan Jemaah Islam merupakan suatu tuntutan Allah SWT
terhadap orang-orang yang beriman. FirmanNya dalam surah at-Taubah : ayat 41;
“Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah),
sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan
berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta
benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian
amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui”.
2. Sunnah Rasul
Tuntutan
berkorban dalan Jemaah Islam juga adalah sunnah Rasulullah s.a.w dan para
solihin. Firman Allah lagi dalam surah at-Taubah : ayat 88;
“(Mereka tetap tinggal) tetapi Rasulullah dan orang-orang yang
beriman bersamanya, berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka; dan mereka
itulah orang-orang yang mendapat kebaikan, dan mereka itulah juga yang berjaya”.
3. Faktor kejayaan
Pengorbanan
adalah elemen penentu kejayaan dalam perjuangan. Kejayaan akan menjadi manis
dan lebih bererti. Lumrah kehidupan mengajar kita bahawa sesuatu kejayaan,
kemenangan dan kebahagian memerlukan pengorbanan. Keterangan ayat-ayat al-Quran
tersebut dalam surah as-Saaf dan at-Taubah menjelaskan kepada kita bahawa
pengorbanan adalah faktor penentu sesuatu kejayaan. Bak kata pepatah “jika
tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya”. Cita-cita untuk mendapatkan
kejayaan tanpa usaha dan pengorbanan hanya akan menjadi angan-angan dan omongan
kosong sahaja.
4. Keperluan dakwah
Tidak
ada kejayaan dalam dakwah tanpa pengorbanan. Inilah hakikat yang pasti dilalui
oleh para amilin dalam usaha-usaha dakwah dengan jelas dan nyata. Mereka
mestilah mempersiapkan diri serta
bersedia berkorban untuk meleburkan diri dalam perjuangan jika ingin melihat
matlamat perjuangan Islam menjadi kenyataan.
Dakwah
tidak akan hidup dan berkembang melainkan dengan jihad. Jihad pula tidak akan
berlaku tanpa pengorbanan. Inilah jalan yang telah ditempuh oleh para nabi dan
solihin sepanjang zaman seperti dirakamkan oleh Allah SWT dalam surah an-Nisa :
ayat 74;
“Oleh itu, orang-orang (yang beriman) yang mengutamakan
kebahagiaan akhirat daripada (kesenangan) kehidupan dunia, hendaklah mereka
berperang pada jalan Allah (untuk membela Islam) dan sesiapa yang berperang
pada jalan Allah lalu ia mati (gugur Syahid) atau beroleh kemenangan, maka Kami
akan memberi kepadanya pahala yang besar”.
Demikianlah
peri pentingnya kefahaman yang dihasilkan daripada tarbiyah yang berkesan melahirkan
pengorbanan dan dapat membuahkan kemenangan di dunia dan akhirat.
Kisah-kisah Pengorbanan dalam al-Quran dan as-Sunnah
1. Kisah Qabil dan Habil anak-anak kepada Nabi Adam a.s.
Allah
SWT merakamkan kisah pengorbanan dalam surah al-Maidah : ayat 27;
“Dan bacakanlah (Wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai)
dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu
ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk
mendampingkan diri kepada Allah) lalu diterima korban salah seorang di
antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil). Berkata (Qabil): "Sesungguhnya Aku
akan membunuhmu!" (Habil) menjawab: "Hanyasanya Allah menerima
(korban) dari orang-orang yang bertaqwa”
2. Kisah Nabi Ibrahim a.s. dan anaknya Nabi Ismail a.s.
Kisah
teladan dari dua orang Nabi anak beranak yang sanggup berkorban apa sahaja
walaupun dengan nyawa kerana kasih dan patuh terhadap perintahNya dirakamkan
oleh Allah SWT dalam surah as- Shaffat : ayat 102 – 105;
102. Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang
membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata:
"Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku
akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab:
"Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; insya Allah,
ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar".
103. Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah
itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di
atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim - dengan kesungguhan azamnya itu
telah menjalankan perintah kami),
104. Serta Kami menyerunya: "Wahai Ibrahim!
105. "Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat
itu". Demikianlah sebenarnya Kami membalas orang-orang yang berusaha
mengerjakan kebaikan.
3. Kisah Saidina Abu Bakar As-Siddiq r.a.
Saidina
Abu Bakar telah mengorbankan dan membelanjakan seluruh hartanya untuk
perjuangan bersama-sama Rasulullah s.a.w. Baginda bertanya kepadanya: “Apakah
yang kamu tinggalkan kepada keluarga kamu?” Lalu beliau menjawab: “ Aku
telah tinggalkan untuk mereka Allah dan RasulNya”
4. Kisah Suhaib r.a.
Antara
para sahabat Rasulullah s.a.w, Suhaib telah mengorbankan seluruh harta yang
dimiliki demi perjuangan membantu baginda. Lantas Allah SWT mengiktirafnya
bersama-sama orang-orang sepertinya dalam al-Quran pada surah al-Baqarah : ayat
207;
207.Dan di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana
mencari keredaan Allah semata-mata; dan Allah Maha Penyantun kepada
hamba-hambanya.
Rasulullah
s.a.w dengan gembira menyambutnya seraya berkata:“Wahai Suhaib, Tuhanmu
telah membeli daganganmu (menerima pengorbananmu)”.
5. Kisah para sahabiyah yang bersama-sama Rasulullah s.a.w
Saidatina
Khadijah r.a. adalah orang yang mula-mula beriman dan melakukan pengorbanan harta
benda dan kemewahan serta keselesaan hidupnya untuk bersama-sama baginda.
Sumaiyyah pula syahid mengorbankan nyawanya demi untuk mempertahankan aqidah.
Ummu Sulaim (Khansa’) pula sanggup mengorbankan tiga anak-anak lelakinya di
medan jihad. Beliau begitu sedih mengadu kepada baginda bahawa dia tidak ada
anak lelaki lagi untuk pergi ke medan jihad.
Nusaibah
pula pergi ke medan perang dan sanggup menjadikan dirinya sebagai benteng
melindungi baginda. Asma’ pula dengan penuh keletihan sarat mengandung sanggup
mendaki bukit untuk menghantar bekalan dalam keadaan para pemuda tangkas
Quraisy memburu Rasulullah s.a.w dan bapanya Abu Bakar yang sedang bersembunyi dalam
peristiwa hijrah.
Sesungguhnya
mereka semua telah melakukan pengorbanan yang sangat bernilai demi perjuangan
menegakkan agama Allah SWT. Begitulah tarbiyah nabawiyyah yang dinikmati oleh
para sahabat secara praktikal yang menjadi contoh teladan bagi kita.
Ganjaran dari Allah SWT kepada mereka yang berkorban
Allah
SWT menjanjikan ganjaran di dunia dan akhirat kepada mereka yang sanggup
berkorban seperti firmanNya dalam surah as-Shaff : ayat 10 -13;
10.Wahai orang-orang yang beriman! mahukah Aku tunjukkan
sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak
terperi sakitnya?
11. Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang
membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang
demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat
yang sebenarnya).
12.(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan
kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta
ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam syurga " Adn
". itulah kemenangan yang besar.
13.Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari
Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya) dan sampaikanlah berita yang
mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.
FirmanNya
lagi pada surah Saba’ : ayat 39;
39.Katakanlah (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya Tuhanku memewahkan
rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya, dan ia juga yang
menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan
menggantikannya; dan Dia- lah jua sebaik-baik pemberi rezeki".
Seterusnya
firmanNya pada surah Ali Imran : ayat 157;
157.Demi sesungguhnya! jika kamu terbunuh pada jalan Allah
(dalam perang Sabil), atau kamu mati (mati biasa - semasa mengerjakan kebajikan
umum), Sesungguhnya keampunan dari Allah dan rahmatNya adalah lebih baik (bagi
kamu) dari apa yang mereka (orang-orang kafir dan munafik) itu himpunkan
(meliputi segala jenis kesenangan hidup).
Adalah
berdasarkan ayat-ayat di atas ganjaran yang dijanjikan oleh Allah SWT berbentuk
pada dua peringkat di dunia dan akhirat.
1. Ganjaran di dunia
ii. Menikmati kemenangan hasil perjuangannya
iii.Mendapat jaminan Allah SWT tentang rezekinya tanpa disedari dari mana datang puncanya.
iv. Allah SWT menggantikan dengan berlipat ganda segala yang telah dibelanjakan ke jalanNya.
2. Ganjaran di akhirat
ii. Mendapat keampunan atas segala dosa yang telah dilakukan.
iii.Dimasukkan ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai.
iv. Mendapat tempat tinggal yang baik khusus di syurga bernama “Adn”.
Kesimpulan
Kita
hendaklah mengambil contoh teladan generasi terdahulu yang telah beroleh kemenangan
dalam perjuangan menegakkan Islam. Jadikanlah perjuangan ini dalam gerak kerja amal
jamaie keutamaan yang didahulukan. Pastikan setiap detik masa yang dianugerah oleh
Allah SWT tidak berlalu dengan sia-sia dan sentiasa dalam ruang lingkup bersama-sama
Jemaah.
Sayugia
didalam kesibukan gerak kerja amal jamaie janganlah lupa memastikan zuriat kita
bersedia menjadi pewaris dan generasi pelapis perjuangan. Yakinlah bahawa pengorbanan
yang dilakukan untuk perjuangan Islam merupakan suatu perniagaan atau pelaburan
yang sangat menguntungkan. Yakinlah juga bahawa segala kepayahan dan perit getir
mengharungi liku-liku perjuangan Islam akan mendapat pertolongan dari Allah SWT
yang telah dijanjikanNya. Siapakah yang pasti dan lebih baik menunaikan janjiNya selain
dari Allah?
No comments:
Post a Comment