TAWARAN PAS -
NEGARA BERKEBAJIKAN
Maksud
Negara Berkebajikan.
Negara
berkebajikan tawaran PAS ialah sebuah kerajaan beramanah yang berpaksikan
prinsip-prinsip adil dan ihsan (al-‘Adl wal Ihsan) di dalam seluruh
sistem pemerintahan, kehakiman, politik, ekonomi, sosial dan lain-lain.
Seterusnya membawa kepada pembinaan sebuah masyarakat yang berlumba-lumba
melakukan kebajikan (Istibaq al-Khayrat) dan saling bekerjasama (at-Ta’awun)
ke arah kejayaan (al-Falah) pemerintahan dan rakyat di dunia dan di
akhirat.
Asas
Negara Berkebajikan.
Menurut al-Quran
kebajikan diterjemahkan daripada perkataan al-bir dan al-khair.
Oleh itu perbincangan “Negara Berkebajikan” adalah bertolak daripada surah
al-Baqarah : ayat 177 yang menerangkan konsep kebajikan menurut perspektif
Islam;
Bukanlah
perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat,
tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat,
dan segala malaikat, dan segala kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya seseorang
akan hartanya sedang ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak
yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan
kepada orang-orang yang meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi; dan
mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan perbuatan
orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan
ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan dalam masa
kesakitan, dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil.
(orang-orang yang demikian sifatnya) mereka itulah orang-orang yang benar
(beriman dan mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang yang
bertaqwa.
Ayat ini
menunjukkan bahawa kebajikan menurut Islam membawa maksud yang sangat luas.
Ianya merangkumi peranan manusia dalam aspek kebajikan ruhhiyah dan jasad
terhadap individu dan masyarakat. Ianya juga menuntut pelaksanaan kebajikan
terhadap seluruh ajaran Islam yang meliputi pembinaan peribadi insan hingga ke
pembinaan negara.
Objektif
Negara Berkebajikan.
Menyempurnakan
tanggungjawab “ubudiyyah” lillah. Firman Allah SWT dalam surah az-Zariyat :
ayat 56;
Dan
(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka
menyembah dan beribadat kepadaKu.
Menegakkan
keadilan. FirmanNya dalam surah an-Nisa’ : ayat 58;
Sesungguhnya
Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang
berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia,
(Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan
(suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu.
Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.
Menyebar luaskan
kebajikan kepada seluruh rakyat. FirmanNya dalam surah an-Nahl ; ayat 90;
Sesungguhnya
Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada
kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan
mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini),
supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya.
Ciri-ciri Negara Berkebajikan.
1.
Iman
(beriman kepada Allah, hari akhirat, para malaikat dan para nabi). Iman juga
menjadi asas dan syarat kepada amal kebajikan. Kebajikan tanpa iman akan terdedah kepada perbuatan menipu dan tidak
berakhlak serta melakukan kezaliman, menyeleweng dan menyalah gunakan kuasa dan
sebagainya. Amalan tanpa iman tidak ada
ruh perhitungan dosa dan pahala.
2.
Amal soleh
dalam hubungan dengan Allah seperti menunaikan solat, memberi zakat dan
sebagainya. Amal soleh sesama manusia seperti memberi nafkah kepada keluarga,
membantu mereka yang memerlukan seperti orang-orang miskin, anak-anak yatim dan
sebagainya.
3.
Berakhlak
mulia seperti menunaikan janji kepada sesiapa saja samada sesama Islam atau
bukan Islam. Bersabar menghadapi kesusahan diri sendiri seperti ditimpa sakit,
bencana alam serta sabar dalam mengharungi perjuangan.
Pelaksanaan
Negara Berkebajikan
Bagi melaksanakan
Negara Berkebajikan setiap orang mestilah melakukannya mengikut tempat dan
kedudukannya. Sekiranya dia pemimpin negara maka menjadi wajib secara peribadi
dalam perkara ibadat dan hubungan dengan masyarakat, sehingga Islam menjadi
ciri bagi sesebuah kerajaan dan negara. Firman Allah dalam surah al-Hajj : ayat
41;
Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami
berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan
sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta
melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. dan (ingatlah) bagi
Allah jualah kesudahan segala urusan.
Pengertian ayat
tersebut menyatakan sifat-sifat pemimpin negara atau sesiapa saja yang melaksanakan
Negara Berkebajikan.
1. Mendirikan Solat.
Pemimpin atau
orang-orang yang benar-benar mendirikan solat akan mempunyai hubungan yang baik
secara berterusan dengan Allah. Lalu Allah akan menjadi penolong dan memberikan
petunjuk kepadanya dalam urusan pengendalian yang diamanahkan kepadanya. Firman
Allah dalam surah al-Anfal : ayat 40;
Dan jika
mereka berpaling (enggan beriman dan tidak berhenti daripada menceroboh) maka
ketahuilah bahawasanya Allah Pelindung kamu; Dia-lah sebaik-baik Pelindung dan
sebaik-baik Penolong (yang menyelamatkan dan menjayakan kamu).
Kebajikannya
tidak sempurna jika pemimpin atau seseorang itu tidak solat walaupun banyak
membantu rakyat. Sumbangan atau jasanya menjadi urusan dunia saja, tidak
bersifat ikhlas, lebih bersifat rasuah dan menipu untuk menggoda atau memancing
sokongan dan sanjungan.
2. Menunaikan zakat.
Zakat merupakan
sumber kewangan pertama di zaman awal Islam. Ianya adalah harta yang diambil
dari penganut Islam yang berada secara wajib bagi membantu mereka yang
memerlukan pertolongan. Setelah Negara Islam berkembang dan wujudnya masyarakat
majmuk pelbagai kaum dan agama maka sumber kewangan negara ditambah dengan
penglibatan yang lebih besar dengan pembahagian yang lebih luas. Iaitu ditambah
dengan sistem percukaian yang bersifat kebajikan dengan pungutan yang tidak
zalim terhadap mereka yang berada untuk masyarakat dan negara.
Hal ini
menjadikan kerajaan tidak perlu bimbang dalam Negara Berkebajikan yang diamalkan
oleh Islam. Firman Allah dalam surah al-Hasyr : ayat 7;
Apa yang
Allah kurniakan kepada RasulNya (Muhammad) dari harta penduduk negeri, bandar
atau desa dengan tidak berperang, maka adalah ia tertentu bagi Allah, dan bagi
Rasulullah, dan bagi kaum kerabat (Rasulullah), dan anak-anak yatim, dan
orang-orang miskin, serta orang-orang musafir (yang keputusan). (Ketetapan yang
demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari
kalangan kamu. dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah (s.a.w) kepada
kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarangNya kamu
melakukannya maka patuhilah laranganNya. dan bertaqwalah kamu kepada Allah;
Sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksaNya (bagi orang-orang yang melanggar
perintahNya).
FirmanNya lagi
pada surah al-‘Araf : ayat 96;
Dan (Tuhan
berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa,
tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang
melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan
(Rasul kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang
mereka telah usahakan.
3. Amar makruf.
Islam mewajibkan
perkara-perkara yang baik bahkan diperintah melaksanakannya secara wajib dalam
perkara-perkara yang menjadi rukun hidup mengikut maqasid syariat (tujuan dan
hikmah)
Amar makruf
mewajibkan kerajaan bersikap adil dan beramanah kepada semua golongan masyarakatnya.
Islam meluaskan perkara makruf bukan saja yang dinaskan, tetapi juga perkara
baik yang tiada nas walaupun lahir sejak zaman jahiliyah Arab.
Maka Islam
mengekalkan amalan yang bersifat positif bagi melaksanakan konsep adil dalam
Pemerintahan Rom, Parsi, Mesir, China dan India setelah berlakunya percampuran
hubungan antarabangsa.
Kemunculan tamadun
Islam adalah hasil dari semua bangsa dalam masyarakat majmuk yang wujud di
zaman keemasan Islam. Samada melalui penganut Islam sendiri atau pandangan
bukan Islam juga samada ia warga negara atau warga asing.
4. Nahi Mungkar.
Mencegah
kemungkaran mengandungi konsep umum bukan saja perkara buruk pada zahirnya
termasuk juga yang tersirat dalam hati dan amalan buruk yang bersifat
spiritual. Dalam Islam ia dinamakan maksiat dan haram, termasuk meninggalkan
yang wajib.
Bagi penganut
bukan Islam mereka tidak boleh dihalang dalam perkara yang diharuskan agama
mereka walaupun diharamkan oleh Islam malah termasuk dalam perkara hak menganut
agama.
Negara Berkebajikan
dalam al-Quran.
1. Kisah Nabi Yusuf a.s dalam surah Yusuf : ayat
54-57;
Dan pada
masa itu sekiranya tiap-tiap seorang yang berlaku zalim (kepada dirinya sendiri
atau kepada orang lain) itu mempunyai segala yang ada di bumi, tentulah ia rela
menebus dirinya dengan semuanya itu (dari azab yang akan menimpanya); dan
mereka tetap akan merasa sesal serta kecewa manakala mereka melihat azab itu;
dan Allah putuskan hukum di antara mereka dengan adil serta mereka tidak akan
dianiaya dengan keputusan itu.
Ingatlah!
Sesungguhnya segala yang ada di langit dan di bumi adalah kepunyaan Allah.
Awaslah! Sesungguhnya janji Allah itu adalah benar, tetapi kebanyakan manusia
tidak mengetahui.
Dia-lah
yang menghidupkan dan yang mematikan, dan kepadaNyalah kamu akan dikembalikan
untuk menerima balasan.
Wahai umat
manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat
pengajaran dari Tuhan kamu, dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit
batin yang ada di dalam dada kamu, dan juga menjadi hidayah petunjuk untuk
keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.
2. Kisah Nabi Daud a.s dalam surah Sad : ayat
24-26;
Nabi Daud
berkata: " Sesungguhnya ia telah berlaku zalim kepadamu dengan meminta
kambingmu itu (sebagai tambahan) kepada kambing-kambingnya; dan Sesungguhnya
kebanyakan dari orang-orang yang bergaul dan berhubungan (dalam berbagai-bagai
lapangan hidup), setengahnya berlaku zalim kepada setengahnya yang lain,
kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh; sedang mereka amatlah
sedikit!" dan Nabi Daud (setelah berfikir sejurus), mengetahui sebenarnya
Kami telah mengujinya (dengan peristiwa itu), lalu ia memohon ampun kepada
Tuhannya sambil merebahkan dirinya sujud, serta ia rujuk kembali (bertaubat).
Maka Kami
ampunkan kesalahannya itu; dan Sesungguhnya ia mempunyai kedudukan yang dekat
di sisi Kami serta tempat kembali yang sebaik-baiknya (pada hari akhirat
kelak).
Wahai
Daud, Sesungguhnya Kami telah menjadikanmu khalifah di bumi, maka jalankanlah
hukum di antara manusia dengan (Hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan
kepadamu); dan janganlah Engkau menurut hawa nafsu, kerana yang demikian itu
akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari
jalan Allah, akan beroleh azab yang berat pada hari hitungan amal, disebabkan
mereka melupakan (jalan Allah) itu.
3. Kisah Raja Zulqarnain dalam surah al-Kahfi :
ayat 93-98;
Sehingga apabila ia sampai di antara dua gunung, ia dapati di
sisiNya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan.
Mereka
berkata: "Wahai Zulqarnain, Sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa
melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya Kami menentukan
sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau
membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?"
Dia
menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku
menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan
tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah
tembok penutup yang kukuh.
Bawalah
kepadaku ketul-ketul besi"; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya
menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka membakarnya
dengan berkata: "Tiuplah dengan alat-alat kamu" sehingga apabila ia
menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: "Bawalah tembaga
cair supaya aku tuangkan atasnya".
Maka
mereka tidak dapat memanjat tembok itu, dan mereka juga tidak dapat menebuknya.
(Setelah
itu) berkatalah Zulqarnain: "Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam
pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur
lebur, dan adalah janji Tuhanku itu benar".
Pengajaran.
1. Kepimpinan
yang beriman, bertaqwa, berilmu dan budiman. Jawatan dan kedudukan dijadikan
peluang beramal soleh dengan ikhlas kerana Allah. Maka bersikap terbuka kepada
teguran dan nasihat kerana mencari jalan benar dan adil, sehingga rasa takut
dan malu berlaku zalim dan menyeleweng.
2. Kuasa pemerintahan adalah amanah mengerjakan
amal yang soleh bersifat kebajikan yang berwawasan sehingga hari akhirat.
Menegaskan bahawa mereka hanyalah pemegang amanah bukannya berkuasa mutlak
seperti Tuhan.
3. Harta dan rakyat adalah amanah yang wajib
ditunaikan dengan ikhlas lalu tidak bermegah dengan kejayaan yang dicapai dan
dijadikan amal kebajikan yang diserahkan kepada Allah dengan sifat bertaqwa.
Maka mereka tidak menjadikan rakyat dan sumber negara peluang untuk kekayaan,
maka pemerintahan maju dan kaya dengan berkat keadilan.
4. Tidak memaksa rakyat dengan cukai, rasuah dan
kerja bagi mengumpul kekayaan untuk pemimpin dan mereka yang berada
disekelilingnya. Apabila sumber negara sudah mencukupi maka sebahagian cukai
dihapuskan atau diturunkan.
Kerajaan
yang zalim dalam al-Quran.
1. Kisah pada
surah al-Fajar : ayat 6-14;
(Kami
tetap akan membinasakan orang-orang yang menentangmu Wahai Muhammad), tidakkah
engkau perhatikan, Bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum Aad (yang
kufur derhaka)
Iaitu
penduduk "Iram" yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi
tiangnya, (sesuai dengan penduduknya)
Yang belum
pernah diciptakan sepertinya (tentang besar dan kukuhnya) di segala negeri
(pada zamannya)?
Dan
(terhadap) kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadil-Qura Iaitu
tempat tinggalnya)?
Dan
(terhadap) Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang handal kukuh?
(Semuanya
itu ialah) orang-orang yang telah bermaharajalela di negeri (masing-masing).
Lalu
mereka melakukan dengan banyaknya kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu.
Dengan yang
demikian, Tuhanmu mencurahkan ke atas mereka berbagai paluan azab;
Sesungguhnya
Tuhanmu tetap mengawas dan membalas, (terutama balasan akhirat)
2. Kisah Raja Firaun pada surah az-Zukhruf :
ayat 51-54;
Dan Firaun
pula menyeru (dengan mengisytiharkan) kepada kaumnya, katanya: "Wahai
kaumku! Bukankah kerajaan negeri Mesir ini - Akulah yang menguasainya, dan
sungai-sungai ini mengalir di bawah (istana) ku? tidakkah kamu melihatnya?
"Bahkan
bukankah Aku lebih baik daripada orang yang hina keadaannya ini, dan yang
hampir-hampir tidak dapat menjelaskan perkataannya?
"(Kalau
betul ia seorang Rasul) maka sepatutnya ia dipakaikan (oleh Tuhannya)
gelang-gelang emas (yang menandakan ia seorang pemimpin), atau datang malaikat
bersama-sama dengannya (sebagai saksi tentang kebenarannya)?"
(Dengan
yang demikian), maka Firaun memperbodohkan kaumnya, lalu mereka mematuhinya;
Sesungguhnya mereka itu adalah kaum yang fasik - derhaka.
Pengajaran.
Kesemua
kerajaan-kerajaan tersebut memerintah secara diktator.
1. Kekuasaan menjadi milik dan kemahuan,
bukannya amanah. Mempunyai kuasa mutlak mengadakan undang-undang,
peraturan-peraturan dan pelaksanaannya dengan zalim dan angkuh.
2. Rakyat dipaksa bagi membina istana, bangunan
kemegahan dan kota mempertahankan kuasanya, dengan projek mega menjadi mercu
tanda kemewahan yang masih ada kesan sejarahnya walaupun telah dibinasakan oleh
Allah sejak ribuan tahun.
3. Menjadikan harta negara sedikit sahaja untuk
rakyat jelata, dengan menganggap merekalah pemiliknya, bukan pemegang amanah,
bahkan rakyat dipaksa mencari harta.
4. Rakyat diperbodohkan dengan kemewahan dan
undang-undang yang menakutkan.
5. Tidak beriman kepada adanya hari akhirat,
maka tidak ada wawasan untuk menjadikan kuasa pemerintahan sebagai jambatan
selamat di hari akhirat. Mempertahankan kuasa selama-lamanya seolah-olah dunia
tidak akan kiamat.
Allah mengutuskan
para Rasul menentang kerjaan-kerajaan tersebut. Mereka melawan para Rasul
walaupun mereka mengenali Rasul itu dan mengetahuinya adalah orang-orang yang
baik, bijak dan berakhlak mulia dikalangan mereka. Para Rasul dan pengikutnya
diperbodohkan dan dituduh sesat, perosak dan pemecah belah masyarakat. Dalam
masa yang sama pemimpin negara itu angkuh dengan kuasa dan kekayaan harta mereka.
Tawaran
PAS - Agenda Permulaan.
1. Kerajaan
Beramanah, Adil dan Bersih.
2. Masyarakat
Penyayang, Aman dan Bersepadu.
3. Ekonomi Mapan,
Seimbang dan Saksama.
4. Pendidikan Berkualiti, Berdaya Saing dan
Boleh-capai.
5. Perkhidmatan
Kesihatan Cekap, Berkualiti dan Boleh-capai.
6. Kebajikan Langsung, Menyeluruh dan Mesra
Rakyat.
7. Keluarga Harmoni, Bahagia dan Bermoral.
8. Pekerja Produktif, Berdaya Saing dan
Terbela.
9.. Kemudahan
Prasarana Berkualiti, Cekap dan Bertaraf Dunia.
10. Alam Sekitar Segar, Terpelihara dan Lestari.
Negara
Berkebajikan PAS berbeza dengan Negara Kebajikan UMNO
Masih ramai yang
keliru sehingga tidak memahami perbezaan di antara konsep “Negara
Berkebajikan” dan “Negara Kebajikan”. Konsep Negara Berkebajikan
dalam Islam mempunyai wawasan yang jauh hingga ke akhirat – mencapai
kesejahteraan dunia dan akhirat. Manakala konsep Negara Kebajikan seperti yang
diamalkan di Negara-Negara Barat terutamanya di Scandinavia iaitu “welfare
state” hanya bermatlamatkan dunia di atas asas sekularisme iaitu pemisahan
antara dunia dan akhirat. Misalnya konsep Negara Kebajikan UMNO berwawasan 2020
saja.
Contoh terkini
pelaksanaan Negara Kebajikan UMNO ialah kebajikan rakyat hanya untuk mereka
yang menyokong UMNO saja seperti dalam pembahagian royalti minyak yang dirampas
apabila Trengganu di perintah oleh PAS. Juga penafian hak royalti kepada
Kelantan yang di bawah pemerintahan PAS selama lebih 20 tahun. Seolah-olah
rakyat yang menyokong PAS di kedua buah negeri ini tidak berhak di atas royalti
minyak tersebut. Sebaliknya UMNO sanggup tanpa rasa segan silu menyalurkannya
dalam bentuk “wang ehsan” yang disalurkan melalui jabatan yang diwujudkan bagi pihak
kerajaan persekutuan yang didominasi oleh UMNO.
Banyak
lagi pelaksanaan “kebajikan” UMNO yang sangat aneh seperti melambat-lambatkan pembayaran
peruntukan per kapita bagi kemudahan awam di
negeri-negeri di bawah pemerintahan PAS yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.
Tetapi kebajikan yang dilaksanakan oleh PAS menyeluruh kepada semua rakyat termasuk
kepada kaum-kaum minoriti etnik Tionghua, India, Siam, Orang Asal dan termasuk juga
penyokong-penyokong UMNO sendiri.
UMNO menganut konsep ekonomi "Kroni Kapitalisme" berusaha mewujudkan beberapa peniaga-peniaga gergasi konglomerat "giant corporations" yang diharap memayungi peniaga-peniaga kecil dan sederhana Bumiputera. Tetapi realitinya gergasi-gergasi ini memonopoli dan menekan para peniaga kecil dan sederhana yang malang ini. Jelas tindakan ini sangat bertepatan dengan amaran Allah SWT di dalam al-Quran pada surah al-Hasyr : ayat 7 ;
"....(Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu........"
UMNO menganut konsep ekonomi "Kroni Kapitalisme" berusaha mewujudkan beberapa peniaga-peniaga gergasi konglomerat "giant corporations" yang diharap memayungi peniaga-peniaga kecil dan sederhana Bumiputera. Tetapi realitinya gergasi-gergasi ini memonopoli dan menekan para peniaga kecil dan sederhana yang malang ini. Jelas tindakan ini sangat bertepatan dengan amaran Allah SWT di dalam al-Quran pada surah al-Hasyr : ayat 7 ;
"....(Ketetapan yang demikian) supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu........"
Realitinya segala kekayaan negara 90% dimiliki oleh tidak sampai 10% golongan koperat ini manakala 90% rakyat jelata hanya memiliki 10% dari kekayaan negara. Malah UMNO melihat bahawa segala perkhidmatan asasi rakyat seperti, air bersih, kesihatan, pendidikan, pengangkutan awam dan lain-lain sebagai peluang-peluang perniagaan untuk mengaut untung. Sehingga UMNO menubuhkan syarikat-syarikat perniagaan milik penuh kerajaan "government link companies - GLC" untuk bersaing dengan pihak swasta bagi terlibat dengan kegiatan perniagaan dan monopoli.
Bagi PAS dan Pakatan Rakyat semua perkhidmatan asasi ini adalah tanggungjawab kerajaan yang memerintah dan kebajikan kepada rakyat jelata.
P
A S U N T U K S E M U A
- P A S F O R
A L L.
Kertas kerja ini dibentang pada Taklimat Isu Semasa Dewan Muslimat PAS Bagan Serai, Perak pada 5 Mei 2012 - Sabtu, 10.00 pagi.
No comments:
Post a Comment