Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Saturday, February 12, 2011

CUKUPKAH SEKADAR KHUTBAH JUMAAT DAN LARANGAN MERAYAKAN
“HARI KEKASIH” UNTUK MEMBENDUNG GEJALA MUNGKAR ?

Keluh kesah dari kemelut isu sambutan “hari kekasih” – velantine day kini sebenarnya tidak habis-habis diperkatakan oleh pencinta peradaban akhlak Islamiyah serta masyarakat bertamadun dan berbudi luhur saban tahun, terutamanya bila hampir tiba 14hb Februari.

Sebenarnya seluruh masyarakat dapat melihat sendiri semua program dan aktiviti pengisian dalam menyambut hari tersebut tanpa diragui terungkap dalam prasa-prasa berikut; “gaya hidup tidak sihat”;”kegiatan tidak bermoral”;”budaya bercanggah dengan akhlak Islamiyah”;”acara-acara mengundang dosa”;”pesta-pesta maksiat”;”karnival minum arak dan seks bebas”; dan pada tahun lepas popular dengan “hari remaja wanita tidak digalakkan memakai seluar dalam – pantiless”; serta pelbagai tindakan berseronok menurut nafsu serakah yang tidak dapat diterima oleh masyarakat bertamadun yang mengutamakan peradaban, ketinggian moral dan akhlak mulia serta berbudi luhur.

Sepatutnya sudah mencukupi saranan Allah s.w.t pada surah an-Nur: ayat 21, bagi umat Islam yang benar-benar memahami dan menghayati firmanNya itu yang bernaksud:

“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu turut langkah-langkah Syaitan. Sesiapa yang menurut langkah-langkah Syaitan itu, maka sesungguhnya ia menyuruh berbuat keji dan mungkar.”

Oleh itu timbullah pelbagai gesaan demi gesaan, ingatan demi ingatan dari kalangan NGO-NGO yang prihatin dan pelbagai pihak yang cintakan Islam yang sudah merasakan sebu dan berdosa di atas perilaku sebahagian umat Islam terutamanya dikalangan remaja yang menyambut pesta tersebut. Rentetan dari itu keluarlah fatwa dari Majlis Fatwa Kebangsaan pada November 2005 yang memutuskan bahawa adalah “haram” bagi umat Islam menyambut pesta berkenaan. Malah orang awam juga dibenarkan melaksanakan kawalan pencegahan maksiat seperti membuat “tangkapan awam – people arrest” dengan syarat-syarat tertentu mengikut Akta Tatacara Jenayah (Mahkamah Syariah) di Wilayah Persekutuan dan anekmen Jenayah Syariah di negeri-negeri seluruh negara.

Jelaslah pada kita sudah ada instrumen pencegahan ataupun setidak-tidaknya ada fatwa pengharaman sambutan hari tersebut. Persoalannya sejauh manakah perlaksanaannya? Cukupkah dengan JAKIM dan JAIS mewajibkan semua masjid di seluruh negara membaca khutbah mengenai pengharaman sambutan hari tersebut? Malah tindakan pencegahan maksiat mengikut undang-undang yang telah dijalankan oleh bekas Mufti Selangor, Almarhum Dato’ Ishak Baharom dulu pernah dihalang dan dikekang.

Siapakah sepatutnya yang bertanggungjawab untuk melakukan tugas nahi mungkar ini? Banyak saranan dari pimpinan negara dari kalangan parti pemerintah membebankan masalah ini kepada ibu bapa yang gagal mendidik akhlak anak-anak mereka. Serta tambah pula gesaan agar
isu ini tidak diperbesar-besarkan kerana ditakuti akan menjejaskan industri pelancongan serta menggagalkan perkembangan ekonomi negara.

Bagi PAS amanah untuk melaksanakan tugas nahi mungkar ini mestilah diterajui dengan penuh tanggungjawab oleh mereka yang memegang tampuk pemerintahan selain dari menjadi tanggungjawab semua pihak. Jelasnya UMNO telah gagal melunaskan tanggung jawab ini. UMNO tidak berminat untuk menyelesaikan masalah kronik ini secara serius serta mengikuti lunas-lunas Islam. Bagi mereka isu-isu ekonomi lebih utama ditangani daripada isu-isu moral. Sikap ini telah membuat mereka tidak jijik dengan jenayah rasuah dan penyelewengan serta penyalahgunaan kuasa.

Nuridah Mohd Salleh
Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat
12 Februari 2011.

No comments: