Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Wednesday, December 17, 2008

Pertandingan Suburkan Amalan Demokrasi


Gambar : Perjumpaan SENADA 14 November 2008

Terlebih dahulu saya ucapkan tahniah kepada Dato' Seri Shahrizat Abd Jalil kerana keberanian mengumumkan keputusan untuk bertanding menentang Tan Sri Rafidah Aziz bagi merebut jawatan Ketua Pergerakan Wanita Umno sesi 2009 - 2011.

Keputusan Shahrizat tidak memeranjatkan saya. Ini kerana riak-riak untuk bertanding sudah boleh saya ramalkan berdasarkan beberapa senario yang dilaporkan oleh akhbar tempatan.

Sebagai contoh Dato' Kamaliah Ibrahim daripada awal lagi telah mengistiharkan akan bertanding menentang Shahrizat untuk jawatan Naib Ketua Pergerakan Wanita.

Manakala Shahrizat pula hanya berdiam diri dan tidak memberi sebarang komen terhadap Kamalia.

Beliau menyatakan agar pelan peralihan kuasa yang dikatakan Rafidah dapat dipercepatkan daripada Jun 2009 ke Mac tahun sama.

Keyakinan saya yang Shahrizat akan bertanding bertambah kuat apabila kunjungan saya bersama degelasi Dewan Muslimat PAS Pusat menemui beliau bagi mendengar taklimat tentang Sekretariat Pembelaan dan Pemerkasaan Wanita Islam (Senada) di pejabatnya, di Putrajaya.

Ketika saya dibawa masuk ke biliknya, kami bertanya khabar dalam banyak perkara terasuk soal keluarga. Manakal soal jawatan dalam parti masing-masing tidak terlepas menjadi perbualan kami.

Saya boleh katakan kunjungans aya bersama AJK tertinggi Dewan Muslimat PAS Pusat dan rombongan melunakkan lagi laluan Kak Izat untuk bertanding.

Kak Izat boleh tersenyum dengan kehadiran saya dan rombongan. Bagis aya adalah adil jika Rafidah mempercepatkan pelan peralihan jawatan pada Mac 2009.

Ini kerana andai kata pelan awal peralihan jawatan diterima oleh semua kepimpinan Wanita Umni termasuk Kamalia ia bermana Rafidah akan menjadi Ketua Pegerakan Wanita Umno hanya tiga bulan.

Manakala Shahrizat pula akan menyandang Pemangku Ketua Pergerakan itu selama lebih kurang tiga tahun.

Ini sesuatu yang tidak manis bagi Shahrizat atau pertubuhan wanita itu sendiri kerana Rafidah bukan meninggal dunia tetapi dirancang pelan peralihan begitu.

Lainlah kalau Rafidah memang sudah tahu akan meninggal dunia pada Jun 2009. Ada andaian yang dibuat kenapa Rafidah mahu pelan peralihan itu dilakukan pada Jun 2009.

Ada mengatakan Rafidah masih mengintai-intai jawatan menteri Kabinet yang akan disusun semula oleh BN setelah pemilihan AJK dalam Umno itu selesai, itu pun kalau BN memerintah Malaysia lagi.

Jika ketika penyusunan Kabinet tersebut Rafidah masih Ketua Pergerakan Wanita cerahlah hasratnya untuk menjadi menteri lagi. Itulah antara andaian yang dibuat dengan pelan peralihan kuasa Rafidah yang pelik itu.

Andai kata BN memerintah lagi sebenrnya sebagai wanita saya suka Rafidah dilantik bukan kerana kedudukannya sebagai Ketua Pergerakan Wanita tetapi sememangnya beliau layak untuk jawatan menteri Kabinet.

Justeru, saya sarankan Kak Rafidah beri saja laluan kepada Shahrizat atau ikut saja macam kami Muslimat PAs.

Pertandingan di peringat tertinggi telah beberapa sesi berlaku tetapi kami dengan izin Allah masih 'steady' lagi meneruskan agenda kami.

Ini kerana insya-ALLAH pertandigan itu menunjukkan kesuburan amalan demokrasi dalama Muslimat PAS





No comments: