Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, February 23, 2009

Tawan Perhatian ALLAH kepada kita

Kita perlu mempunyai jentera / tentera / petugas yang berkeupayaan (yang kuat). Bagaimana caranya untuk kita menjadi kuat? Apa kayu ukur yang mengatakan kita kuat? Penilaian keupayaan yang saya maksudkan melihat kepada sejauh mana kita ikut nilai Islam iaitu MARDHATILLAH (keredhaan ALLAH). Biarlah ia sejajar dengan keredhaan Allah.


“Laahawlawala Quwwata illa billah..” Tiada daya kekuatan kecuali dengan ALLAH yang Maha Tinggi dan Agung. Perlu kita menginsafi bahawa kekuatan dan keupayaan yang perlu kita bina adalah berdasarkan keizinan dan kehendak ALLAH. So, bagaimana kebergantungan kita kepada ALLAH dalam melaksanakan tugas-tugas seharian apatah lagi dalam gerakerja pilihanraya dan dakwah.


Apa yang saya sarankan ? Saya mohon..apabila kita menghayati wirid Lahawla Wala Quwata illa Billah, kita mengakui bahawa segala daya kekuatan adalah dari ALLAH. Maka, hubungan kita dengan ALLAH perlu kita perbaiki dari sehari ke sehari.


Saya melihat contoh bagaimana Sallehuddin Al Ayubi memimpin para pejuang dalam peperangan. Standart tenteranya adalah barisan yang melazimi dan merasai kelazatan halawatul iman dengan Qiamullail. Beliau tidak suka tenteranya tidak solat tajhajjud..itu lah kekuatan ‘taalluq billah’-kebergantungan kepada ALLAH yang akan menjana kekuatan spiritual setiap individu seterusnya mengaktifkan secara menyeluruh kekuatan jentera. MasyaALLAH !


Jagalah akhlak dan peliharalah hati kita supaya sentiasa ikhlas dalam setiap perkara. Keintiman kita kepada Allah ini adalah sunnah perjuangan. ALLAH maha Adil, penilaian Allah terletak kepada sanubari kita. Kita melaksanakan tanggungjawab ini bukan untuk survival mempertahankan negeri-negeri Pakatan Rakyat, tetapi survival yang lebih utama adalah mempertahankan survival kita di akhirat..Membujur lalu, melintang patah..kita berkeyaqinan atas dasar aqidah yang mantap bukan lah kerja kita secara bermusim.


Doa adalah senjata orang mukmin. Kita ada ALLAH Ya Rahman Ya Rahim, mudah-mudahan Allah campakkan dalam hati kita rasa kasih padaNYA melebihi segala-galanya.

Selain dari jentera yang berkeupayaan, jentera yang ada perlulah berada dalam satu saff yang tersusun. “mereka merancang dan ALLAH juga merancang, dan ALLAH lah sebaik-baik perancang.”

Kita perlu bermuhasabah terutama peringkat kepimpinan, Adakah perancangan kita selari sepertimana yang ALLAH kehendaki?

ALLAH menyebut dalam surah AL Baqarah 249 : “." Orang-orang yang meyakini bahawa mereka akan menemui Allah, berkata: "Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar."

Dalam surah as Saff ayat 4 Allah menyatakan bahawa “Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berperang dijalan-Nya dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.” Biarlah kita sentiasa menyantuni akhlak di kala menang dan kalah, bekerja bersunggu-sungguh di setiap peringkat. Jadilah ‘abid di malam hari dan berjuang habis-habisan di siang hari.

Wallahu’alam. 


No comments: