Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Thursday, June 4, 2009

Isu Penanti

BUKTI JELAS MAJORITI WARGA PENANTI MASIH BERSAMA PAKATAN RAKYAT

Terlebih dahulu DMPP merakamkan setinggi-tinggi kesyukuran terhadap Allah s.w.t kerana dengan izinNya calon Pakatan Rakyat dapat mempertahankan kerusi DUN Penanti dengan mendapat majoriti besar sebanyak 5,558 undi. Satu kejayaan yang cemerlang.

Kemenangan YB Mansor Othman mengekalkan kerusi DUN Penanti jelas menunjukkan bahawa majoriti warga Penanti masih setia bersama-sama Pakatan Rakyat. Kemenangan ini juga boleh dianggap sebagai satu “signal” daripada rakyat bahawa mereka benar-benar bertekad untuk melakukan perubahan. Iaitu dengan kata lain rakyat telah menolak politik kotor dan amalan “politik proksi” BN yang menggunakan calon-calon bebas bagi mengukur sejauh mana populariti mereka.

Maka terbuktilah segala kebimbangan YAB Perdana Menteri bahawa jika BN turut bertanding, ia sekali lagi akan menghadapi kekalahan.

Justeru itu dari satu sudut yang lain Dato’ Seri Najib telah berjaya lari dari kekalahan yang akan menambahkan krisis kurang keyakinan rakyat yang sedang ia alami disebabkan intergriti BN yang diterajuinya kalah berturut-turut di Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Selambau dan Bukit Gantang dengan majoriti yang besar. Juga bertambah parah jika BN kalah lagi di Penanti.

Jika kita ambil senario pilihanraya umum 2008 sebagai kayu ukur, calon PKR telah hilang 1,294 undi simpati dan atas pagar, tetapi undi asas penyokongnya tetap kukuh. Dalam keadaan jumlah keluar mengundi berada pada tahap 82.14% pada tahun 2008, BN hanya berjaya mendapat 5,127 undi popular iaitu sebanyak lebih kurang 38%. Kali ini pada tahap peratus yang sama iaitu lebihkurang 5,000 pengundi tidak keluar pengundi dengan jumlah keluar mengundi hanya 7,346 saja. Ini terbukti jika benarlah maklumat yang diperolehi mengatakan Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin telah menghasut lebih kurang 5,000 pengundi penyokong BN supaya tidak keluar mengundi. Juga kenyataan UMNO Pulau Pinang bahawa penyokong-penyokong UMNO seramai 5,000 orang memboikot pilihanraya kali ini dengan tidak keluar mengundi.

Sesungguhnya jelas dapat kita lihat daripada tindak-tanduk BN amnya dan UMNO khususnya bahawa mereka sebenarnya tidaklah demokratik. BN hanya akan memberi gambaran mereka juara demokrasi jika kemenangan memihak pada mereka.

Sebaliknya juga kemenangan ini adalah manifestasi kemenangan rakyat. Oleh itu dengan mandat besar yang diperolehi oleh Pakatan Rakyat ini, kami menaruh harapan yang tinggi bahawa gabungan Pakatan Rakyat akan dapat mentadbir dan menangani permasalahan rakyat Pulau Pinang amnya dan warga Penanti khususnya dengan lebih baik. Kesempatan ini hendaklah digunakkan bagi melaksanakan janji-janji yang telah dibuat semasa berkempen.

Kejayaan ini juga tidak dapat diraih tanpa sokongan dan kerja keras para petugas pilihanraya Pakatan Rakyat. DMPP ingin mengucapkan syabas dan tahniah kepada mereka yang terlibat terutamanya para petugas muslimat PAS yang telah bersama-sama menyumbangkan tenaga.


NURIDAH MOHD SALLEH
Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat.
1hb Jun 2009.

No comments: