Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Monday, February 23, 2009

Betapa hebat perancangan ALLAH

Baru- baru ini saya ke Bukit Selambau , bertemu muslimat di sana, rata-rata sudah mula menggerakkan jentera untuk pilihanraya kecil..Saya mengingatkan betapa isu di Perak, sering memeranjatkan kita..masa menang kita terperanjat, masa berlaku rampasan kuasa di perak kita pun terperanjat..semasa Arwah YB Roslan di Bukit Gantang kembali ke Rahmatullah kita turut terperanjat..

Di Selangor, selepas kes di Perak..Terdengar suara-suara meminta Selangor berjaga-jaga, kemudian tanpa disangka-sangka Bukit Lanjan pula menjadi sasaran. Seterusnya di Kedah, Bukit Selambau pula..Situasi yang berbeza di Perak dan 3 bukit ini memberi gambaran awal cabaran yang bakal dihadapi. Belum pun sampai setahun pada negeri –negeri diperintah Pakatan Rakyat, pelbagai situasi dan keadaan yang berlaku amat merisaukan.

Betapa hebat perancangan Allah..Apa –apa yang berlaku sekarang, perlu kita hayati firman Allah dalam surah al Mulk, mafhumNya. “Maha Suci Allah Yang di tangan-Nyalah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun” (al Mulk ayat1-2)

Sebagai orang Islam, kita perlu kembali..setiap perkara ada kebaikan kepada kita. Kita perlu ambil apa yang ada, ambil dengan dada yang lapang, redha menghadapi apa yang diatur oleh Allah S.W.T..Supaya ianya membuahkan keberkatan. Kerana tiada gunanya sekiranya nilaian hebat itu hanya pada pandangan manusia. Kita perlu ingat bahawa soal pemerintahan yang dibawa oleh PAS, mempunyai asas yang kuat. Rasulullah dan para sahabat memegang tampuk pemerintahan malah berjihad untuk menegakkan daulah islamiyyah. Apabila sudah ada tampuk pemerintahan Islam, barulah apa yang ALLAH kehendaki dapat kita laksanakan secara kolektif.

Tujuan mewujudkan masyarakat yang mempunyai nilai-nilai Islam dalam rangka mendapat keredhaan ALLAH. Semata-mata hendak memastikan perintah ALLAH dapat dilaksanakan.
Sudah 50 tahun apa yang dilakukan oleh Umno Barisan Nasional ? Orang Melayu sudah terpencil dari persada yang sepatutnya..kini menjadi juara hisap dadah, juara rempit, dan pelbagai lagi juara-juara negatif. Perangkaan anak luar nikah meningkat dengan mendadak. Daripada 70 ribu setahun telah meningkat sehingga 270 ribu anak luar nikah yang didaftarkan.

Jadi, apa yang saya ingin tekankan kita mesti bersungguh-sungguh bukan sekadar memenangkan negeri dalam PRK, tetapi yang paling utama, pertahankan bumi untuk mencapai sistem khilafah Islam. Kita perlu sedar bahawa perjuangan yang dalam ruang lingkup yang ditetapkan ALLAH terletak dalam kategori jihad. Dalam hal ini, kita ingin mengambil kekuasaan (dalam konteks kuasa pemerintahan) untuk melaksanakan titah perintah ALLAH. Proses melonjakkan matlamat ini perlu dihayati bersama iaitu matlamat pemerintahan itu perlu diperolehi untuk laksana perintah ALLAH.

Wallahu'alam.

No comments: